Wednesday, December 14, 2011

Aldring av huden er minst av dine bekymringer

Noen sa en gang: "en rekke mennesker som ser frem til en evighet fred vet ikke hva å gjøre med seg på en regnfull lørdag ettermiddag." Det synes å være generelt akseptert av mange personer som får på i år, at hvis bare de kan spare nok penger for pensjonister, og de vil til slutt ha den tiden av avslapning de har vært på jakt etter. Uansett, det er en venn av meg tenkte. Han og hans kone var i stand til å lagre en god mengde penger, og når han pensjonert for noen år siden, skjønte han sin tid hadde kommet. Men det var ikke for mange måneder senere at han innså at for første gang i sitt liv, han var alvorlig deprimert. Han var flabbergasted. Han hadde arbeidet hans hele livet tenkning som pensjonister skulle bli høydepunktet i hans liv, men det ikke var noe lignende hvordan det arbeider ut. Det er da han snakket med meg om hans situasjon.


Det tok ikke oss lang tid å finne ut hva som var galt. Inntil pensjonsalder var det knapt en dag i hans liv når han ikke har en rekke utfordringer som møter ham. Han hadde en jobb som tvang ham til å stadig løse problemer. Løse problemer gjorde ham lei – og en av de største appeller av pensjonister var ideen han ikke ville være lei mer – men hva han ikke ta på før etter avgang er at løse problemer også gjort ham til å føle meg i live. Hans depresjon, var det klart for meg, var forårsaket av et liv utfordring-mindre gøy.


Så hva skal gjøre. Han ønsker ikke å gå tilbake til sin gamle jobb – eller til en hvilken som helst vanlig jobb – fordi byråkrati av det irritert ham. Han mente om frivillig arbeid, og selv om han likte ideen om å hjelpe andre, han var redd for at de fleste av hva han ville bli bedt om å gjøre ville løse interessant problemer. Og da kom han med en idé som viste seg for å være strålende. Han spurte meg om han kunne arbeide for meg-gratis, men bare på interessante problemer. Jeg hoppet på ideen fordi min selskapet hadde masse interessant problemer som nødvendig oppmerksomhet, men jeg kunne ikke råd til å leie noen til å fokusere på dem, slik at de bare hang rundt inntil de fikk så ille jeg fikk å høre dem. Min venn begynte å jobbe for meg fire måneder siden, og siden da, ting har blitt måten bedre for oss begge – jeg har veien færre problemer, og han er fornøyd som en musling.

No comments:

Post a Comment