Sunday, September 9, 2012

Anti-aldring forbilder: Mer er nødvendig

På "America's Got Talent" gjennomførte nylig en 75 år gammel kvinne en sang og dans-rutine. (Dette er ikke referansen til populære Rappin' bestemor.)


Før hun begynte cheered jeg mentalt henne på med, "Du go jente!" Jeg ble påminnet om en CD som en eldre kvinne som er sendt til meg som fanget hennes sang-ytelse til en lokal nattested. Hun var fantastisk. Og hvorfor ikke. Hvis Tony Bennett på 80 noe fortsatt kan synge, kan andre gjøre det også.


Så viste det seg, har konkurransedeltaker ikke en million dollar talent. Hvordan jeg skulle ønske hun hadde vært oppsiktsvekkende. Fordi vi er levende lenger, sunnere liv, må vi desperat dyktig eldre forbilder å vise oss hva som er mulig sent i livet.


Jeg nevne ofte Dr. Helen Harkenss, forfatter av stopper ikke klokken karriere, som har inspirert meg mer enn jeg kan si. (Jeg kan ikke avsløre hennes alder fordi jeg ikke vet det, hun ikke fortelle, og det spiller ingen rolle allikevel. Det er hennes ferdigheter som teller, ikke hennes avanserte alder.)


Andre forbilder av meg inkluderer 80 noe David Oreck som fremmer fortsatt hans vakuum rengjøringsmidler. Sammenligne hans skarp, smidig sinn og ungdommelig demeanor for mange pensjonister hans alder som hjerne og organer har slått til mush.


Deretter er det 90 noe Art Linkletter som skriver bøker og nesten nonstop snakker gigabyte. Når jeg ble intervjuet for hans bok, hvordan å gjøre resten av ditt liv-the Best of Your Life, han og jeg uenige om å leve i avgang fellesskap, men vi har fått utover. Han har en fleksibel åpent sinn, og du kan se andre synspunkter.


Hva med 90 pluss Jack LaLanne, et testament til fordel for livslang super ernæring og mosjon. Han oser energi. Hvordan kan du se hans juicer infomercial og ikke vil kjøpe to av dem?


Nylig, jeg så en video som er virkelig fantastisk. Jeg fant det i "Feiringer" offisielle nyhetsbrev for eldre, klokere kvinner ™. Det viser 80 noe Yvonne Dowlen is skøyter, og gjør det svært godt. Når jeg forteller folk jeg is skate, (ikke veldig bra, men besluttsomhet springs evige!) er en vanlig svar, "Er du redd for fallende?" Vel, Ja og Nei jeg er mer redd stepping utenfor en fortauskant og slå min ankel, som jeg har gjort på mer enn én anledning.


Frykt er en sunn ting. Det gjør oss stoppe og tenke. Hvis tvinger oss til å møte virkeligheten. På den annen side, holder urimelig frykt oss fra å gjøre det vi ønsker å gjøre, og vi kan gjøre hvis vi prøvde. Og hvis bare vi ikke var holdt tilbake av en MAS indre stemme som advarer, "Vær forsiktig. Du er for gammel til å gjøre." Vi trenger rollemodeller som Yvonne Dowlen for å hjelpe oss med å overvinne en aldersbasert irrasjonell frykt for å prøve.


Videoen også gjør det klart at hvis du ønsker en ungdommelig fleksibel kropp i dine eldre dager, du har å starte tidlig å holde hva du har. Du kan ikke vente til du er 65, plutselig innser at du har nesten helt mistet alle ungdommelig kompetanse og bestemmer deg for å prøve å gjenerobre det har tapt.


Mens noen forbedring er alltid mulig, jo lenger du vente med å gjenvinne hva har gått, jo vanskelige er det. En sedentary kroppen opprørere på blir tvunget til å gjøre hva det egentlig ikke vil gjøre lenger. Det er ikke noe verre enn innser det er for sent." Som entertainer var Eubie Blake kjent for å si, "Hvis jeg hadde kjent jeg ville leve dette lenge jeg ville ha tatt bedre vare på meg selv."


Uansett alder du er nå er et godt tidspunkt å ta bedre vare på deg selv. Jo yngre du er når du starter jo lettere det er. Og det er virkelig nyttig, hvis du kan finne inspirerende forbilder å se til for oppmuntring.

No comments:

Post a Comment