Friday, February 10, 2012

Myter om akne ferska på nytt

Mange år siden da jeg var tenåring var jeg kjent som akne gutten. Disse dager hvor det er fryktelig som du kan forestille deg. Ansiktet mitt var som en gruve feltet med masse svart-hvitt hoder som er klar til å blåse opp. Jeg husker det var en svært vanskelig tid å bli kjent med andre mennesker, spesielt kult jentene. Jeg håpet alltid at en dag en løsning på problemet mitt ville overflate som ville hjelpe meg å bli kvitt akne min for godt.


Alle tradisjonelle myter om akne hjalp ikke meg i det hele tatt. Min mor og far og andre familiemedlemmer virkelig trodde at min akne var et resultat av å spise junk food på daglig basis. Jeg må innrømme at jeg har en svak spot når det kommer til å spise fast food, men jeg definitivt ikke spise det hver dag.


Derfor var jeg ikke så sikker på at å spise denne maten var den viktigste årsaken til meg akne problem. Mange av mine venner snacked unna den samme maten som jeg gjorde. Noen spiste enda oftere, men de hadde knapt noen akne. Noe måtte være galt med denne gamle og populære troen rett?


Jeg hadde sett myte som å være knust rett foran øynene mine. Ennå er en annen myten som jeg hører mye folk snakke om sjokolade myte. Siden jeg er en stor fan sjokolade, tanke jeg virkelig om å gi det opp, selv ved fare for gjenværende akne gutten. Men etter å ha lest og fulgt nyheter og medisinske rapporter om emnet, jeg oppdaget til min stor lettelse at å spise sjokolade hadde ingenting å gjøre med akne.


De av dere som ikke er kjent med den nyeste informasjonen om akne nå har minst en grunnleggende forståelse. Men det er mer å komme.


Mine venner var ikke mye av en hjelp heller når jeg trengte dem mest. Mine venner antydet ofte med dum sarkasme. De fortalte en gang meg at ansiktet mitt akne var resultatet av min datamaskin-avhengighet. Det trengte ikke mye trodde å konkludere med dette var også en myte.


En annen myte at jeg tror, og som lød virkelig ekte og selv vitenskapelige på det tidspunktet var antagelsen at akne var et resultat av oppsamling av smuss på porene av de ansikt. Jeg har aldri sluttet for å tenke at hvis det var tilfelle, hvorfor ikke var huden på mine armer og ben, som var mer i kontakt med smuss og skitt enn andre deler av kroppen min, dekket med akne?


Jeg husker tydelig at jeg brukte flere måneder utrettelig vaske ansiktet mitt med alle slag av såper og anti akne kremer i et forsøk på å bli kvitt min akne. Jeg gjorde alt dette med ingen effekt selvfølgelig. På ett punkt i livet mitt, jeg endret min holdning og konkluderte med at jo mer jeg konsentrert meg selv på min akne jo lenger de ville forbli.


Akkurat da jeg tok beslutningen å stoppe plager meg selv om akne fylt ansiktet mitt. Og gjett hva har skjedd? Et par år senere når jeg vokste ut av min ungdomsårene, akne forsvant på sine egne som magi. I dag ansiktet mitt er veldig klar og strålende, og jeg elsker det!


Det er hvordan ting stå akkurat nå. Husk at noen omstendigheter kan endres over tid; noen ganger er alt du trenger å gjøre er gi den litt mer tid.

No comments:

Post a Comment