Thursday, February 2, 2012

Demens � fra en personlig visning

Det er en trist faktum i livet at som du blir eldre ting begynner å gå galt med våre organer, og ikke å glemme våre sinn. Jeg snakker spesielt om demens.
Jeg har hatt erfaring med demens så min bestefar utviklet det da han var rundt fem og åtti år gammel.


Han var slik en tegn min bestefar, han var svært energisk, full av liv og meget selvstendig. Alle rundt byen kjente ham, eller visste av ham. Han hadde en stor sans for humor og var svært komiske, han elsket folk, og han adored dyr, han kunne ofte være sett rundt i byen med en mengde av pigeons rundt ham, selv på hans hode! Selvfølgelig han var ikke Dr Doolittle, han har en pose med korn med ham.


Demens begynte gradvis med ham finner det vanskelig å huske ting, vi alle sette det ned til "får gamle", men det ble verre, og han pleide å bli frustrert som hans hjernen ikke virket.


Frustrasjon ville føre til sinne, og noen ganger han ville få svært argumentative med min bestemor, som var svært ute av karakter.


Han glemte personers navn, men vil overføre trådløst med anerkjennelse når han så våre ansikter.


Vi endelig skjønte at noe var veldig galt når min bestefar gikk ut en dag, som han gjorde hverdagen, men ikke kommer tilbake i svært lang tid. Vi gikk ut på jakt etter ham, og ringte selv politiet. Han ble endelig brakt hjem av en nabo som hadde funnet ham vandrende rundt byen, han hadde fortalt dem at han ikke visste hans vei hjem.


Dette hadde virkelig slo min Grandfathers tillit, og det har skjedd igjen etter at, så fra da av ikke var han tillatt ut på egen hånd, og nødvendig å se tjuefire/sju som han ville ta noen mulighet til å prøve og unnslippe!


Som tiden gikk, hans sykdom fikk verre, han ville sette ting unna på feil steder, han ville skjule ting som han utviklet paranoia noen var ute å få ham, ville han våt og sporadisk rotet seg. Han ville sitte i en verden av sin egen bare stirrer på plass. Noen ganger steder når han var føler seg engstelig han ville kutte opp aviser eller vev og greier dem.


Han ble svært forelsket, og mistet sin inhibitions, han ville åpenlyst jage kvinne rundt i rommet prøver å klemme dem, og når han fikk til å klemme kvinnen, oftere enn ikke det ville føre ham å få en erection. Som du kan forestille deg, det ville vært veldig enkelt å komme svært tvers med ham.


Han har noen medisiner, og det hjalp tregere prosessen, han også hadde litt medisin for sin amorousness, som var en stor lettelse! Han tok også sovende tabletter som han var ganske utsatt for waking opp om natten og går for en vandre, ikke bare rundt i huset enten.


For å gi noen frist for min bestemor i løpet av uken, ble min bestefar tatt av en dag Center to ganger i uken å blande med noen andre eldre mennesker med ulike betingelser. Da han kom tilbake var han alltid ganske uptight og engstelig, og det tok ham lang tid å slå seg ned. Det virket han rettferdig behøvde å bo i kjente omgivelser og samme rutine å holde ting kjører problemfritt. Da han kom hjem fra dag center vi ville spørre ham hva han hadde fått opptil, han hadde ikke en anelse. Noen ganger han ville fortelle oss at han hadde vært arbeider på et område i bygningen, og oppriktig mente å at han hadde, så vi bare humored ham. Den morsomme tingen er, hvis du spurte ham noe om hva som skjedde tjue år siden, kunne han fortelle deg i stor detalj.


Min bestemor var så lei fra utkikk etter ham, men hun ville ikke satte ham i en pleie hjemme, og svært dessverre hun gikk bort, fra ren utmattelse jeg tror.


Min bestefar hadde å gå inn i en pleie hjemme, der han forverret ganske raskt, han pined etter min bestemor. Han har møtt en dame i pleie hjemme som hadde Alzheimers sykdom, det var ganske søt som hun kalte ham etter henne sent ektemenn-navn, og han brukte å kalle henne ved navnet mitt Grandmas, jeg tror det ga dem begge noen komfort.


Til slutt min bestefar forverret seg så mye at han måtte bli hjulpet å gjøre absolutt alt, bad, toalett, feed, gå osv, han mistet mye vekt og ble skrøpelig. Han ville bare sitter og stirrer inn mellomrom, eller grave og begynnelsen på mønstre på duken.


Han kontraktsfestede blæren-infeksjon og måtte gå til sykehuset, der han til slutt gikk bort omtrent en måned senere. Rett opp helt til slutten ville ansiktet hans fremdeles strålen med anerkjennelse når han så noen av hans familie gange i et rom, og han også klart å sjarmere sykepleiere mens han var der.


Finne mer info på http://www.allaboutdementia.info

No comments:

Post a Comment