Tuesday, October 23, 2012

Den hemmelige indre liv av Alzheimers sykdom: en åndelig vise

Det faktum at det er en større forekomst i dag av Alzheimers sykdom enn i tidligere århundrer har ikke gått ubemerket av noen observatører som søker å gjøre rede for økte tilstedeværelse blant aldring, en som oppstår på store personlige pris og med alvorlige konsekvenser for familier og kjære.


Primære kostnadene av Alzheimers sykdom ligger i tap av 'presentness' det bringer til den så plaget – et økende fravær av kjente og kjent selvet fra bevissthet, refleksjon, og hukommelse, og en økt avgang av interaktive selvet fra relasjoner som har vært betydelig i siste. Faktisk, tap av presentness som følger med Alzheimers sykdom er så stor, og sorgen det bringer til de som føler de mister en kjære forelder, venn eller partner så gjennomgripende, at det er viktig å prøve å finne en åndelig mening og hensikt etter rekken av forverring som synes å plyndre en ned til bare ben i menneskeheten, med noen ganger også at det å være i spørsmålet på grunn av forringelse av fysiske så vel som mentale og emosjonelle fungerer.


Alt som er kjent om Alzheimers i dag har gitt oss noen håp for å endre katastrofale effekten av sin kurs og gjør passasjen mildere, med mindre nød til dem som forblir i kjærlig forhold med en som er syk. Likevel, disse endringene er langt fra tilbyr en forståelse av hva åndelige bra kan komme fra en slik sykdom-hva gevinst til sjelen kan lik det betydelige tap av kjent selvet som uorden skaper.


Sannheten i saken er at den åndelige verden der Alzheimers spiller en viktig rolle er en helt annen verden enn det som vises på utsiden. Det er en verden der lek med fantasi overstyrer funksjonen av rasjonalitet, og i som sinnet blir lekeplassen av tilfeldige tanker, indre hendelser og minner. Disse indre bevegelser oppstår fra ulike steder - noen fra biter og stykker av fortiden; noen fra ønsker som aldri har vært uttrykt; og noen fra et sted som bare kan kalles drøm-selv-selv som det ubevisste sinnet prosjekter på det fysiske planet for å bringe noe som har vært skjult i dagens lys. På grunn av fragmentering av bilder, tanker, og følelser, samt usikkerheten om validiteten, kan en observatør fra utsiden vanligvis aldri virkelig fortelle hva som er ekte og sanne og hva er fantasi om hva formidles av noen med Alzheimers sykdom. Hva outsider vitnene er en unik verden, en verden av en, og andre, ofte til deres stor sorg, føler at de er låst av den.


Her, er i midten av denne svært private verden en stor hage med åndelige blomster-ikke blomster av grunn eller klar tenkning, men blomster av impuls og fantasi, blomster av følelser som ble aldri gitt eksponering i løpet av barndommen, under drømmer, eller under andre levetid. Disse nå vente må oppleves og uttrykt. Fordi det rasjonelle elementet av kommunikasjon er i stor grad fraværende, er imaginings og stemmene til ikke-uttrykt selvet avslørt mystisk, uten tilsynelatende betydningen eller sammenheng. Og ennå midt i fravær av sammenheng, et stort tre blir gitt figur. Er blomster, blader og frø av den kollektive fortiden til personen som er vitne til dem under sine grener. De er partikler og deler av urealisert selvet, avviste selvet, ønsket for selv, for håpet på selv, som er å bli samlet opp i en forkle for å være så på og evaluert oppfinnsomt av en som sitter under dette treet fanger bladene som flyter av – wisps av tanken som flyter gjennom det indre landskapet.


Fragmentering som oppstår gjør det fordi i tiden som disse mentale og fantasifulle fragmenter ble opprettet, oppsto behovet for å holde dem skjult for å skape barrierer av fornuft og logikk rundt funksjon av den effektive personligheten. Og så de forble en del av en flytende og ustabil verden av indre muligheten. Og ikke bare en verden av muligheter, men en verden av fragmenterte muligheten. Blant de sentrale funksjonene av Alzheimers er strangeness av sin tankemønstre og plutselig omskiftelig av deres fokus. Begge funksjoner er til stede i mange med Alzheimers, og både tjene formålet med demontering rasjonell elementet funksjonsnivå for at emosjonelle og fantasifulle elementene gis friere regjeringstid.


Til tross for store tap av ytre fungerer slik at Alzheimers bringer, man kan si at innenfor hemmelige indre verden en transformasjon tar sted. Hvor mental funksjon kan ha vært en prioritet før, nå begynner funksjon av et barn å vises. Hvor dømmekraft og kritisk analyse kan ha vært verdsatt sterkt, begynner nå uskyld å bli gitt plass og rom der å puste. Og hvor unrelatedness til den åndelige verden kan ha vært tilstede, nå fravær av self-definition skaper en større følelse av enhet med livet og en slags uskyldige åndelighet som aksepterer alle som er.


Og hva med de som Alzheimers bringer sinne, irritabilitet og ekstreme utbrudd av raseri? Dette, også, er fragmenter eller aspekter av selvtillit som har vært tidligere sovende. I deres manifestasjon tilbyr de muligheten til å blir opplevd av indre vitnet. Som opprørende som disse utbrudd ofte er, produserer de likevel en slags konfrontasjon med aspekter av bevissthet som har tidligere blitt begrenset bevissthet.


For de som søker å forstå det større åndelige god som kommer fra en situasjon som har eksterne funksjoner synes å innebære at store tap, begrensning eller motgang, kan det være sagt at medfølgende tap av mental funksjon som Alzheimers bringer er en omorganisering av grunnleggende personlighet struktur slik at en ny fødsel kan ta sted-en som vil ha positive konsekvenser for sjelen i deres fremtidig utvikling og evolusjon. Denne nye fødsel kommer ikke uten en pris. Og ennå den kommer på grunn av sjelens dypt ønske for healing og helhet, og for en å bringe sammen av fragmenter av selvtillit inn i en ny konfigurasjon.


For de som må stå og se den tydelig forverringen av personligheten til en kjær, er det et behov for å være snill mot seg selv, for mange følelser er mulig og er fremkalt av denne situasjonen. Likevel er det viktig å merke seg at i sorgen og av progressiv tap, det kan også være en visning av det nye nye selvet som blir født. Hvis øynene til hjertet kan være fokusert, ikke bare på smerten av tap eller på vanskelighetene med omsorg, men også på unfoldment av den nye, kan det være at kan indre Tree of Life ses under hvilke kjære sitter, samle bladene og kronbladene på sine egne fantasifulle prosessen for å meld dem sammen inn i en ny eksistensens helhet på en fremtidig dato.

No comments:

Post a Comment