Thursday, July 19, 2012

Aften kattene lever lenger

Dan Poynter vet jeg er en lang levetid ekspert og sendt meg en kopi av sin nye bok, The eldre katten, å vurdere. Dette er en veldig kjærlig bok om hvordan du kan hjelpe din katten leve et langt liv, være Florence Nightingale å din katten når hun er syk, og ta vanskelige avgjørelser om når og hvordan for å slipp når din katten er døende.


Jeg ble truffet med hans statistikk om katten lang levetid. Utendørs kattene har bare en levetid på 3 år. I 1930 hadde innendørs katter en levetid for 8 år. I dag, har godt-cared-for neutered innendørs kattene en levetid for 15-17 år. Eldste dokumenterte katten alder er 34 år. Som vår levetid øker, fint å vite at våre pets kan leve lenger også.


Dan tickled også min morsomme bein med sin beskrivelse av kattene: "katter tror ikke at de er lite folk. De tror at vi er stor kattene. Dette påvirker deres atferd på mange måter. Når vi gir mat, de beundre oss og tror vi er stor jegere."


Hvorfor kattene lever lenger? I stor grad for av samme grunn er vi mennesker. De fleste av oss har innendørs jobber og trenger ikke å bekymre deg om rovdyr prøver å drepe oss og spise oss. Vi har mye bedre helsetjenester og vi vite mye mer om hvordan å ta vare på oss selv og våre kattene.


Leve lenger må være om kvalitet av livet, ikke bare logge flere år. For de som elsker livet og er heldig som har god helse, er det viktig at vi ikke tror oss ut av alle kvalitet-årene som er mulig.


Tro noe ikke nødvendigvis gjør det så, men det skaper mulighet. Folk pleide å tenke den 4-minutters-mile var en begrensning overlevert av Gud. Innen et år av Roger Bannister bryte gjennom den begrensende tro, kjørte 37 andre løpere sub 4-minutters miles. I år en high school student kjørte den på 3 minutter og 53.43 sekunder. Som Gandhi sa, "menn ofte bli hva de mener seg å være. Hvis jeg tror jeg ikke kan gjøre noe, gjør det meg stand til å gjøre det. Men når jeg tror jeg kan, deretter jeg kjøpe muligheten til å gjøre det selv om jeg ikke har det i begynnelsen.


Gjeldende "4-minutters mile" menneskelige tre er 122 år. Amerikanernes levealder økte 64% i de siste hundre årene (fra 47 år til 77 år) og trenden vil trolig fortsette. Vitenskapelige fremskritt, genetisk engineering, vev engineering, nye hormone terapi og en sannsynlig kur for Alzheimers sykdom vil skyve levealder nær 100 og har mange mennesker lever til 150 eller lengre.


I de siste 40 årene amerikanernes per innbygger inntekt, justert for inflasjon, doblet, å gi oss mer ressurser til å forfølge mentalt og fysisk sunn livsstil. Femti år siden fjernsyn hadde liten svart-hvitt-skjermer, tre stasjoner, og signert av ved midnatt eller tidligere. Det var bare seksti vakuum tubed datamaskiner i verden, og de kreves ofte et hele rom å gjøre en brøkdel av hva kan gjøres på en palm sized datamaskin i dag. Våre informasjonsressurser er fantastisk. Vitenskapelige fremskritt er trickling ned på en mye raskere hastighet, f.eks Lasik eye surgery som har bare eksistert i omtrent et tiår er nå tilgjengelig for $489 et øye. Tar notere disse fremskritt kan du tror du kan leve lenger og sunnere.


Hvis vi ønsker å leve lenger, må vi tror vi kan. George Burns booket en show i Las Vegas for sitt hundreårsjubileum fødselsdag, gjorde showet, men døde senere samme år. Jeg kan ikke hjelpe tror at denne svært viktig mannen kan ha levd lenger og brakt glede til mange hvis han også hadde booket hans neste ti fødselsdager.

No comments:

Post a Comment