Friday, May 11, 2012

Bevisst nysgjerrighet

Med min bursdag som kommer opp, påminnet jeg igjen som jeg sakte får eldre. Faktum er; Vi er alle får eldre hele tiden – både du og meg. Og uansett hvordan gamle vi er henholdsvis, det eneste vi alle har felles er at i dag er den eldste vi noensinne har vært. Med andre ord, de eldste vi noen gang har vært i hele livet-alle av oss, du lese og meg å skrive-de eldste vi noen gang har vært er rett her, akkurat nå; denne svært andre. Og i den forstand, vi er alle i nøyaktig den samme situasjonen, bryte ny mark for oss selv som vi går. Akkurat nå er nytt territorium for oss alle.


Jeg ser tilbake på livet mitt, som vi alle gjør jeg sikker på, og det er visse ting som pinne ut – like liten film gresset i mitt sinn. Visse ting som fant sted; ting jeg gjorde, fortalt ting jeg så og ting folk meg underveis. Og det er én ting jeg husker godt; noe jeg ble fortalt i ung alder-kanskje bare 13 eller 14 år gammel – og jeg faktisk huske ikke hvem det var som sa det til meg. Men jeg husker råd, fordi det slo meg som å være så romanen ennå så opplagt samtidig.


Den som det var fortalte meg "alle i verden er bedre på noe enn du er." Alle i verden er bedre på noe enn du er. Fascinerende. Det betyr at alle i verden har minst én styrke som du ikke har. For meg betyr det at alle er bedre på noe enn meg. Alle du har naturlig styrker og evner som jeg ikke kan konkurrere med. På den annen side, må jeg bli bedre på noe enn alle dere. Og som er kjernen i min identitet. Det er min jobb i livet å oppdage hva det styrken er og bygge mitt liv rundt seg.


Men hensikten med livet innebærer mer enn bare å oppdage og utnytte våre egne evner. Det innebærer læring og utvide våre sinn ved å se på de sterke sider av andre. Faktisk, mener jeg det er umulig å maksimere potensialet ditt eget Hvis du ikke først setter pris på den endeløse kunnskapen du vil aldri ringe din egen. Å se de sterke sider av andre minner oss alle hvor mye det er igjen for å lære. Det gjør oss og sikrer vi er fortsatt et arbeid i framdrift, læring og utvide våre sinn.


Ettersom vi blir eldre, bli vi mer "angitt i våre måter." Det er naturlig. Det skjer for oss alle. Vi blir mer og mer fokusert på våre egne liv og mindre og mindre sympatisk til visninger av andre. Derimot, når vi er barn, er vi alle selvsagt nysgjerrig. Vi er som liten svamper, som ønsker å lære fra alt rundt oss. "Hvorfor" er en favoritt ord når vi er 2 eller 3 år gamle. Vi ønsker å vite alle andres mening. Vi vil ha tilgang til alle andres kunnskap. Men nysgjerrighet tones unna mens vi tar eierskap av våre egne liv. Og det er derfor denne enkle råd jeg mottatt mer enn 20 år siden fremdeles resonates så sterkt i mitt sinn.


Jeg tror det er denne læringsprosessen som gjør oss føler 'unge'. Vi føler at vi utvide våre sinn og rejuvenating vår ånd. Det er exhilarating å lære. Det er spennende å tenke hva livet kan være som nå som vi har ervervet ny informasjon, nye ekspertise, ny kunnskap. Likevel, vår uvilje mot å lære nye ting som vi vokse eldre gjør oss føler eldre fortsatt. Hver dag som går, blir råd jeg fikk mer relevante og viktigere. Vi trenger å trene oss til å motstå innover fart på aldring og utfordre oss å være nysgjerrig, søker etter herlighet i andre og tillate oss å dra nytte av deres unike perspektiv. sin unike identitet.


Og så, øvelsen jeg foreslå mens du leser denne artikkelen, og når du går om livet er å "bo nysgjerrig". Når du møter noen ny, spør deg selv hva de kanskje har du ikke. Spør deg selv hva styrke de har bygget sine liv rundt. Ikke dømme. Ikke konkurrere. Bare bo nysgjerrig og være åpen til sine vantage point; en parallell verden full av erfaringer og minner helt annet enn din egen; en verden full av innsikt og konklusjoner som du har sannsynligvis aldri vurdert.


De fleste av oss, når vi er i en samtale, bruke tid tenker om hva vi skal si neste i stedet for å lytte til hva den andre personen er prøver å kommunisere. De fleste av oss, når vi er i en konfrontasjon, fokusere vår oppmerksomhet på rettferdiggjørende våre egne argumenter i stedet for vurderer andre synspunkt. Vi gjør dette fordi vi er i en konstant tilstand av selvforsvar, beskytte våre proprietær trodde prosessen fra angrep utenfra; eliminere behovet for å stille spørsmål til oss selv. Men vi har fått det galt. Det tar ikke styrke til å beskytte dine synspunkter. Det tar styrke til å vurdere en annen. Det tar styrke til å vurdere muligheten for at du er galt.


Bo nysgjerrig. Lytte. Lær. Utvid. Vokse. Tro meg; deres betraktning av en annens perspektiv er det største komplimentet du kan gi dem, uansett hvor mye du fordelen som et resultat. Folk er glade for å dele sin kunnskap og innsikt med et publikum som er interessert og pris. Din bevisst nysgjerrighet fordeler alle og vondt ingen. Livet er klasserommet og alle du møter er din lærer.


Alle i verden er bedre på noe enn du er. Være ung igjen. Bo nysgjerrig.

No comments:

Post a Comment